FONDUL SOCIAL EUROPEAN
Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Axa prioritara 4: Incluziunea socială și combaterea sărăciei
Obiectiv specific 4.4 Reducerea numărului de persoane aparţinând grupurilor vulnerabile prin furnizarea unor servicii sociale/ medicale/ socio-profesionale/ de formare profesională adecvate nevoilor specifice
Contract POCU Nr 4277/ 31.03.2020
Titlul proiectului O viață mai bună pentru seniorii din Mica Romă – Municipiul Blaj, județul Alba
Cod mysmis 127755
OBIECTIVELE PROIECTULUI
Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului
Sprijinirea furnizarii de servicii sociale integrate de calitate în concordanta cu nevoile specifice ale persoanelor varstnice din municipiul Blaj, în vederea ameliorarii situatiei de vulnerabilitate sociala cu care aceștia se confrunta.
Obiectivele specifice ale proiectului
O.S.1. Reducerea riscului de excluziune sociala si dependenta pentru un numar de 165 de persoane varstnice domiciliate in municipiul Blaj, incluse intr-un pachet integrat de servicii sociale si socio-medicale care respecta standardele minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor varstnice, si cresterea capacitatii institutioanale a administratiei locale de a aborda problemele sociale si medicale ale acestora, in 36 de luni.
O.S.2. Infiintarea si dezvoltarea unui Centru de zi pentru furnizarea de servicii sociale primare si specializate unui numar de 65 de persoane varstnice domiciliate in Blaj, in 36 de luni.
O.S.3. Infiintarea si dezvoltarea Serviciului mobil de acordarea hranei – masa pe roti pentru un numar de 45 de persoane varstnice domiciliate in Blaj, in 36 de luni.
O.S.4. Infiintarea si dezvoltarea Serviciului de asistenta comunitara care va deservi un numar de 55 de persoane varstnice domiciliate in Blaj, in 36 de luni.
GRUP ȚINTĂ
Grupul tinta total direct al proiectului este format din 165 de persoane cu varsta peste 65 de ani, care domicialiaza in municipiul Blaj
Cele 165 de persoane varstnice vor fi cuprinse integrat in serviciile sociale primare si specializate furnizate prin acest proiect, nediscriminatoriu, atat in activitati la nivel de intreg grupul tinta, cat si repartizat pe fiecare din cele 3 tipuri de servicii sociale care se for operationaliza prin proiect, respectiv:
– Centrul de zi pentru varstnici Blaj – 65 persoane;
– Serviciul mobil de acordarea hranei – masa pe roti Blaj – 45 persoane;
– Serviciului de asistenta comunitara Blaj – 55 persoane.
PRINCIPII ORIZONTALE
Egalitate de sanse
Egalitate de gen
Egalitatea intre fem si barb este o valoare fundam a UE si un drept care a fost consacrat in tratat inca de la inceput. Prin acest proi, fem si barb vor fi tratati in mod egal in toate domeniile, de la incadrare si conditiile de munca la form prof, securit sociala sau accesul la bunurile si serviciile din proi. Reg privind integrarea temelor oriz in cadrul proi si serv sociale acordate, va permite accesul atat al fem cat si al barb in activ de manag de proi, resp de furnizare a serv sociale. Proi asuma ca din totalul GT 60% vor fi femei si 40% sunt barbati. In UMP nu va fi restrict accesul fem, nici tinere, nici peste 45 de ani. Primaria Blaj va avea o politica foarte deschisa de asigurare a unui climat egal de munca pentru femei si barbati, cu plata egala pentru munca egala, cu resp drepturilor femeilor legate de concediile natale si de ingrijire a copilului. Egalitatea de acces la serv proi este garantata si pentru seniori, atat pentru cei care participa in active CZV, cat si a celor care primesc serv proi la domiciliu. Si politica de achizitii a proiectului va stipula conditii de prestare, furnizare operat econ care sa nu afecteze drepturile femeilor sau ale barbatilor si nici care sa limiteze posibili de utilizare, doar pentru o categorie de gen. In UMP, prin reg antementionat va fi incurajat accesul la deciziile privitoare la implem, atat femeilor, cat si barbatilor. Manag de proi desemnat pentru depunere este o femeie. UAT Blaj se obliga sa ii info permanent pe angajati asupra drepturilor pe care acestia le au in ceea ce priveste respect egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in relatiile de munca; sa info imediat dupa ce a fost sesizat aut publice abilitate cu aplicarea si controlul respect leg
Nediscriminare
Reg privind integrarea temelor orizontale in cadrul proi si serv sociale acordate va statua cond pentru prevenirea oricarei forme de discrim in implem proi. Prin Regt este interzisa discrim prin utilizarea de catre angajator a unor practici care dezav pers de un anumit sex, in legatura cu relatiile de munca, ref la:anuntarea, org concursurilor sau examenelor si selectia candidatilor pentru ocuparea posturilor vacante din sectorul public sau privat; incheierea, suspendarea, modif si/sau incetarea rap juridic de munca ori de serviciu;stabilirea sau modif atributiilor din fisa postului;stab remuneratiei;beneficii, altele decat cele de natura salariala, precum si la securitate sociala info si cons prof, prog de initiere, calificare, perfectionare, specializare si recalificare prof;evaluarea perform profesionale individuale;promovarea profesionala; aplicarea masurilor disciplinare. Maternitatea nu poate constitui un motiv de discrim. Concedierea nu poate fi dispusa pe durata in care: o salariata este gravida sau se afla in concediu de maternitate;o salariata/salariatul se afla in concediul pentru cresterea copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati; o salariatul se afla in concediu paternal. La incetarea concediului de maternitate, a concediului pentru cresterea copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati sau a concediului paternal, salariata/salariatul are dreptul de a se intoarce la ultimul loc de munca ori la un loc de munca echivalent, avand conditii de munca echivalente si de asemenea de a beneficia de orice imbunatatire a conditiilor de munca la care ar fi avut dreptul in timpul absentei.
Accesibilitate pentru persoane cu dizabilităţi
In cadrul tuturor invest in infrastrde furniz a serv soci prin acest proi, se va avea in ved ca toate obstacolele fizice sa fie inlaturate/ameliorate, vor fi prevaz spatii speciale de acces in vederea asig accesib pentru pers cu diz, indeplinind astfel prev leg cu privire la accesul in cladirile si structurile de utilitate publica. Proi asigura accesul la serv sale pentru min 15 pers cu diz, iar sediile de proi sau spatiile folosite pentru implem activ publice ale proi vor fi accesorizate cu rampe de acces pentru pers cu diz. Accesele in inter incintelor vor fi pretabile uzului pentru carucioare. O serie de marcaje luminoase sau de info vor accesoriza toate spatiile folosite de CZV Blaj. Reg antementionat va contine politica UAT Blaj si angaj pentru a garanta pers varstnice cu dizabilitati dreptul de a avea acces, in conditii de egalit cu ceilalti cetateni, la mediul fizic, transport, tehnologii si sisteme de info si comunicare, precum si la alte facilitati si serv. Transp pers varstnice cu diz va fi asigurat gratuit de UAT Blaj. La proiectarea paginii WEB a CZV pentru pers cu deficienta de vedere se vor avea in vedere, printre altele: marimea fonturilor paginilor web sa poata fi schimbata (marita sau redusa) usor, eliminandu-se dificultatile de navigare; imaginile sa fie insotite de text, cele complexe(grafice, diagrame etc.) sa fie descrise; fisierele video sau audio sa fie insotite de text; se vor evita fișierele de tip pdf etc.
Schimbări demografice
CZV Blaj va promova o politica activa in randul beneficiarilor sai de incurajare a posibilitatilor de angajare a persoanelor in varsta. O activitate de recrutare atenta a celor apti, acompaniata de o activitate de informare si consiliere adecvata, va facilita accesul pe piata muncii a celor interesati. Pana la final de proiect, respectiv in perioada de sustenabiliate de 6 luni, UMP va asigura accesul in campul muncii platit sau voluntar pentru un.numar de cel putin 15 persoane din GT. CZV va avea o ampla politica de promovare a voluntariatului seniorilor pentru activitati comunitare (ex. plantarea de arbori si arbusti), dar si pentru angajarea acestora in monitorizarea calitatii vietii din spatiile publice ale orasului, in zonele folosite de populatie pentru agrement, acces la servicii de interes public, comercial, profesional etc. Servicii de paza, supraveghere, de intretinere zone verzi de mici dimensiuni, gradini, meditatii, administrare asociatii de proprietari, profesori suplinitori pentru plata cu ora in educatie, sprijin functiuni si servicii religioase etc sunt cateva din ocupatiile pe care persoanele varstnice din Blaj vor fi incurajate sa le accepte pentru un regim de munca platita/voluntara. CZV va sprijini in cadrul serviciilor sale primare oportunitatile de formare in vederea cresterii nivelului de ocupare a fortei de munca, de reconversie profesionala si de incluziune sociala a a GT. Totodata, furnizarea de servicii sociale de interes general care ofera facilitati si ingrijire persoanelor in varsta ajuta familiile si copiii celor 165 de membri GT.
Dezvoltare durabila
Poluatorul plăteşte
Municipiul Blaj va incheia un parteneriat cu Agentia pentru Protectia Mediului Alba prin care 1 expert al acestei institutii va sustine 2 prezentari, de cate maxim 1,5 ore in fata unui numar total de 100 de persoane varstnice din GT (50 de persoane pe sesiune) despre ce inseamna principiul „poluatorul plateste” in viata de zi cu zi a oraselor si cetatenilor. Principiul „poluatorul plateste” consacrat atat de legislatia europeana, cat si de cea nationala in vigoare, isi va gasi o ilustrare practica in acest proiect, prin faptul ca beneficiari vor fi informati cum pot identifica situatii practice de afectare a factorilor de mediu din orase, unde le pot sesiza, care sunt drepturile lor, dar vor cunoaste si principalele instrumente de implementare ale acestui principiu, respectiv: informatii despre procedurile de autorizare a constructiilor si functionarii activitatilor economice care afecteaza factorii de mediu, interdictii, valori de emisii potential nocive, sanctiuni administrative sau penale, taxe de poluare, etichetarea unor activitati (non)poluante, o sinteza a aplicarii standardului ISO 4001 pentru sistemul de management al mediului. Beneficiarii din GT vor fi informati cu privire la identificarea investitiilor prietenoase cu mediul din mun. Blaj, investitiile verzi si etice din localitate, dar in egala masura vor cunoaste acele situatii cand activitatea profesionala/economica cauzeaza afectarea principalilor factori de mediu.
Protecţia biodiversităţii
Mun. Blaj va incheia un protocol de colaborare cu Regia Nationala a Padurilor – Romsilva, Directia Silvica Alba si Ocolul Silvic Blaj pentru doua campanii de plantare de arbori si arbusti in care vor fi implicati cel putin 70 din seniorii Blajului aflati din GT. Personalul angajat al institutilor mentionate – cel putin 10 resurse umane in total (6 din primarie si cate 2 persoane de la celelalte 2 institutii), vor coordona voluntar activ de plantare a cel putin 700 de arbori si arbusti pe dom public al municipilui Blaj. Cei 700 de copaci vor fi plantati in anul 2 si 3 de proiect intr-o activitate care se va suprapune cu perioada optima de plantare. Primaria si cele doua institutii partenere vor pune gratuit la disp. pers varstnice materialul arboricol, cazarmament si logistica necesare pentru plantare, consumabile utile, mijl de trans si vor supraveghea activ de plantare. Primaria va alege zonele potrivite de plantare – de ex.Campia Libertatii, parcuri locale, scuaruri, incinte de scoli si gradinite, strazi, zone verzi in general intalnite in zona de locuire a orasului unde persoanele varstnice domicializa si pot folosi zona verde pentru a petrece timp in aer liber.Cei 700 de arbori si arbusti vor completa Registrul Zonelor Verzi si vor fi un cadou transmis comunitatii pentru viitor de catre seniorii acesteia, dar si un ex de implicare voluntara in cresterea calitatii spatiului public al orasului, de protectia biodiversitatii, un exemplu de preocupare al varsnicilor pentru a lasa mostenire generatiilor viitoare un oras mai placut. Activitate de voluntariat va fi un foarte bun argument de socializare si activare civica al persoanelor varstnice cu consecinte benefice asupra confortului psihic si stimei de sine aferent
Utilizarea eficientă a resurselor
Statisticile Eurostat arata ca fiecare european emite in decursul unui an aproximativ 10 tone de CO2, iar un copac reuseste sa absoarba in acelasi timp doar o tona de CO2. Amprenta de carbon maxima admisa pentru o dezvoltare durabila este de 2 tone/an/persoana. Echipa CZV va calcula amprenta de CO2 pe activitatile din spatiile folosite in proiectul curent si va elabora un Regulament de utilizare eficienta a resurselor, respectat de toti membrii UMP, dar si de reprezentantii GT (elaborare pana in luna 3 de proiect). In fisele de date si caietele de sarcini ale achizitiilor se va urmari achizitia de ehipamente si dotari cu un consum scazut de energie. Managementul proiectului se va face in platforma MySMIS, iar la nivelul echipei de proiect, comunicarile vor fi majoritar cele electronice. Se va realiza o arhivare electronica a intregului flux de documente generate cronologic de proiect. Informatiile vor fi stocate in principal pe echipamentele IT ale UMP, pe hardul de memorie externa achizitionat, cu o solutie pe back-up si pe serverul primariei Blaj. Cel putin o treime din hartia utilizata in proiect, va fi hartie reciclata. UMP va avea o politica afisata public in spatiile folosite de CZV pentru colectarea selectiva a deseurilor generate de proiect, iar persoanele varstnice care vor primi hrana la domiciliu vor fi educate sa colecteze selectiv la domiciliu. In Romania, o persoana genereaza aproximativ 500 kg de deseuri pe an. Membrii UMP si beneficiarii CZV ar genera 1000 t de deseuri/an. Prin acest proiect, Municipiul Blaj prin UMP si beneficiarii CZV se angajeaza sa colecteze 10 tone de deseuri reciclabile (50 kg/persoana)care sa intre in circuitul de valorificare legalain relatia primariei cu operatorul de salubritate
Atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice
A se vedea si sectiunea dedicata biodiversitatii si plantarii celor 700 de arbori si arbusti. Seniorii vor fi invatati la sediul CZV cu privire la cele mai eficiente metode de economisire a energiei si reducerea emisiilor de CO2, precum: deconectarea luminii la iesirea din incaperi; iluminarea doar a locului in care isi desfasoara activitatea; utilizarea luminii naturale cat mai mult posibil; utilizarea unor surse multiple de iluminat de putere mai mica; instalarea unor senzori de prezenta care sa aprina lumina doar cand persoana este in zona; utilizarea becurilor ergo-economice; deconectarea aparatelor electrocasnice neutilizate de la sursele de energie; scoaterea din priza a incarcatoarelor telefoanelor mobile sau a acumulatoarelor; utilizarea frigiderelor no-frost; utilizarea masinilor de spalat sau vase la un grad de incarcare cat mai aproape de capacitatea nominala, iar in cazul cantitatilor mai mici de rufe, folosirea optiunilor de spalare rapida/sau de 30 de min, spalarea la 40 de grade etc.; achizitia de electrocasnice din clasa de eficienta energetica A+++. Fiecare senior va avea o fisa de sfaturi primta de la CZV in acest sens. Varstnicii isi vor calcula, asistati de personalul CZV, amprenta personala de carbon prin adunarea emisiilor de CO2 rezultate in urma activitatilor zilnie pe o perioada de un an: consumul de electricitate si de apa, mijloace de transport, alimentatie, imbracaminte, calatorii, generarea de deseuri. Toate activitatile umane implica emisii de dioxid de carbon, avand un impact direct asupra schimbarilor climatice. O posibilia aplicatie folosita pt calcul va fi https://www.sosclima.ro/index.php/calculator-amprenta-co2.
Rezilienţa la dezastre
Tinand cont de specificul proiectului si grupurile tinta cu care opereaza, aceasta tema orizontala va fi abordata in cadrul activitatiilor de informare desfasurate prin proiect, prin personalul angajat, precum si prin prezenta voluntara a unor specialisti ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Alba. Toti cei 165 de membrii ai grupului tinta vor fi implicati. Municipiul Blaj va incheia un protocol de colaborare cu ISU Alba pentru a asigura prezenta a minim 3 experti in activitatile de informare pentru rezilienta la dezastre, precum si materiale suport (ghiduri, pliante, brosuri, foi volante, flyer-e etc.), pe parcursul a 24 de luni din durata de implementare a proiecului. Abordarea temei se bazeaza pe educatia seniorilor din Blaj cu privire la 7 teme, respectiv: (1) planul personal in caz de situatii de urgenta, (2) masurile de protectie si modul de comportament in caz de cutremur, (3) modul de comportament in caz de utilizare arme chimice, biologice, nucleare sau radiologice, (4) ghidare practica privitoare la prevenirea incendiilor in gospodariile individuale si apartamente, utilizarea stingatoarelor de incendii, (5) modul de actiune in caz de inundatii, (6) reguli de protectie in timpul caniculei sau furtunilor, (7) pregatirea locuintelor si gospodariilor pentru sezonul rece, curateniile de primavara si toamna. Pentru cele 7 teme se vor organiza 4 evenimente de informare, cu durata de maxim 3 ore pentru fiecare, care vor fi gazduite intr-un spatiu pretabil pus la dispozitie gratuit de Solicitant. Se vor elabora prezentari ppt, se vor viziona clipuri video, liste de prezenta, 165 de fise de informare individuala pentru fiecare participant/sesiune.
ACTIVITĂȚI PREVIZIONATE
Activitatea 1. Managementul proiectului
Activitatea 2. Identificarea si selectia grupului tinta
Activitatea 3. Elaborarea planului de comunicare si livrarea serviciilor de informare pentru grupul tinta al proiectului
Activitatea 4. Formare profesionala, consolidarea capacitatii administrative si de management ale personalului implicat in furnizarea serviciilor sociale
Activitatea 5. Schimb de bune practici in furnizarea serviciilor sociale si elaborarea Analizei si Strategiei pentru persoane varstnice
Activitatea 6. Infiintarea si furnizarea serviciilor sociale aferente Centrului de zi pentru persoane varstnice Blaj
Activitatea 7. Infiintarea si furnizarea Serviciului mobil de acordare a hranei – masa pe roti Blaj
Activitatea 8. Infiintarea si furnizarea Serviciului de asistenta comunitara Blaj
Activitatea 9. Organizarea si pregatirea perioadei de sustenabilitate a proiectului
Activitatea 10. Chetuieli indirecte
Perioada de implementare a Proiectului este de 36 luni, respectiv între data 01.04.2020 si data 31.03.2023
Valoarea totală a Contractului de Finanțare este de 2,669,517.97 lei din care valoarea eligibilă
nerambursabilă din FEDR/FC/FSE/ILM 2,269,090.27 lei.